Kondora lidojums jeb jēru skaitīšana I

Par zīmoliem un tirgus pārdali

Ziemas miegā iztraucēts lācis ir bīstams, mēdzot uzbrukt pat cilvēkiem. Politiķiem savukārt pagulēšanai atvēlēts laiciņš pēc Jāņiem, bet šitik traks vasaras vidus sen nebija redzēts. Tad nu arī ir sašūmējies, kā Sibīrijas sādžā pēc šatuna sirojuma. Valdība tēš, Saeima ēvelē, aktīvisti cits citu baksta un dursta, aizgājējiem neļauj mierīgi atlīmēties, jauniņie drūzmējas pārdales gaidās.

Uzkarsusī Jēkabielas atmosfēra paredzamā kārtā pārmākusi kaislības ap pašvaldību vēlēšanām, tādējādi dodot jauku iespēju aplūkot šos rezultātus nevis pagātnes sniegumu, bet gan nākotnes iespēju leņķī. Jo publika ilgstoši ir ņēmusies ar rezultātu tiešo, vietvaldību nozīmi, pagalam ignorējot, ka uz Saeimas vēlēšanām ies tie paši cilvēki, lai arī bieži vien ar atšķirīgu motivāciju.

Pārgrupēšanās, politisko līķu apbērēšanas un jaunu mesiju gaidīšanas laikā pakrāmējos ap aizvadīto vēlēšanu rezultātiem no primitīva marketinga viedokļa. Ir vēlētāji (tie paši pircēji vien ir, ar to atšķirību, ka tiem šajā nākamrudens “izpārdošanā” ir tikai viens talons, kas derīgs vienu dienu), ir prece – partiju saraksti, daži sen pazīstamu zīmolu, daži jauni. Un skaidri zināms, ka daži no brendiem būs jau pilnībā bankrotējuši un to iepriekš lojālie “pircēji” gribēs ko citu. Vai arī “izpārdošanu” ignorēs. Ņemu CVK laipni sarūpētās tabulas un pašķiroju datus nevis smalku politoloģisku kategoriju izsijāšanai, bet gan primitīvā tirgus analīzes stilā: lielā bilde pirmā tuvinājumā.

Draiskošanās ar tabulām: politzīmolu popularitāte

Tātad: kas gaidāms šai tirgū no zīmolvedības viedokļa? Kāda ir veco zīmolu puslīdz drošā daļa, cik ir pārdalāmā daļa un kur tā drīzāk rodama, kādas iespējas tirgu paplašināt? Uz ko var cerēt jaunpienācēji?

Atgādināšu dogmu, ka pašvaldību vēlēšanās balso lielākoties par konkrētām personībām un konkrētiem jautājumiem, ideoloģisko vērtību un nacionālu problēmu risināšanu atstājot Saeimai. Tālabad ierasti runāt par “iedzīvotājiem” pašvaldību vēlēšanu kontekstā, bet uz lielo vēlēšanu laiku uzplaukst “vēlētāju” un “pilsoņu” piesaukšana.

Varētu sagaidīt, ka augšminētā dalījuma dēļ vietējās vēlēšanās arī vairums aktīvo pretendentu grupētos vēlētāju sarakstos tipa “Mēs – Vilkadirkšņu laimei”. Un tiešām, sarindoti alfabētiski, “Vienoti novadam” un tamlīdzīgi izlec no visām Latvijas malām, populārākie nosaukumi vairākkārt. Varētu sagaidīt, ka līdzīgi neiznīcināmajai vietējās avīzes daudzgadu popularitātei, arī Vilkadirkšņu laimes nesēji būs tie vēlētāju izraudzītākie. Nu ja ne vairumā, tad pusē, nu vismaz krietnā trešdaļā. Nekā nebij.

Sasummējot visas balsis, kas nodotas par tiem sarakstiem, kuri nosaukumā nes Saeimas vēlēšanās redzētus zīmolus, izrādās, ka vietējās apvienības nesavāc pat septīto daļu no visām balsīm. Nemēģināšu analizēt kandidātu motīvus startēt Saeimā pārstāvētas partijas sarakstā, vai vēlētāju motīvus par tādiem balsot. Skaidrs, ka te būs lēvenis dažādu, tai skaitā pretēju, tendenču. Nu piemēram, par šo es balsoju tādēļ, ka labs saimnieks, lai kurā sarakstā šamais būtu, vai gluži otrādi – lai tak nāk šitie, tie kopumā cīnās par taisnu lietu. Šoreiz daudz prastāk: par Saeimā pārstāvētu vai Saeimas vēlēšanās dalību ņēmušu nosaukumu sarakstiem šajās pašvaldību vēlēlšanās nobalsojuši apmēram 85% vēlētāju.

Neliela piebilde par aprēķinu metodiku. Esmu summējis visas balsis, tai skaitā arī tās, kas nav devušas konkrētu rezultātu pašvaldības deputātu skaitā, un kuru iespaids katrā konkrētā pašvaldībā nav nekāds. Gluži vienkārši: saraksts ar partijas nosaukumu (vai kurā cita starpā ir partijas nosaukums apvienoto sarakstu gadījumā) ir saņēmis tik un tik balsis, un sasummēju to pa visu valsti. Ārpus šī vingrinājum paliek, kuram no zīmoliem cik liels svars apvienoto sarakstu gadījumā. Lai cik kolorīti arī šķistu šie brīnumainie lokālpolitikas kuriozi, salīdzinot ar kuriem Šveika karabiedra savvaļnieka Mareka izgudrotā skābjvēdervalzivs ir pilnīgi ticams radījums, skaitliski uz visas partijas nacionālā mēroga skaitļiem šis iespaids ir sīks.

85% ir kopā nodoto balsu skaits par pazīstamiem zīmoliem, kas startē Saeimas vēlēšanās. Ja tiem piesummē klāt pazīstamos tradicionālos satelītus, kuri vietējās vēlēšanās veido savu sarakstu, bet nacionālajās iet “lielo” sarakstos, tad procents ir 90%. Par vietējiem vai izteikti reģionāliem sarakstiem balso tikai 15% vēlētāju, un šīs balsis noteikti tiks pārdalītas Saeimas vēlēšanās.

Secinājums: nospiedoši lielākā Latvijas vēlētāju daļa tā vai citādi ir analizējama nacionāli atpazīstamu politisko zīmolu kategorijās.

Draiskošanās ar tabulām: formālie rezultāti

Jau vairākkārt esmu rakstījis par socioloģisko mērījumu iespējām, to ierobežotību un interpretāciju variantiem. Pēdējos gadus aptauju dati, kuriem būtu vairāku tūkstošu izlase, man nav bijuši pieejami, un es nebrīnītos, ka tādu nemaz ar nav. Bet vēlēšanas ir arī sava veida aptauja, lai gan tajā nav izplānotas jautājumu anketas. Procedūra ir zināma, un dati – vēlešanu rezultāti – pieejami par pusi no balstiesīgajiem.

Kārdinājums bija apskatīt šos datus nevis pašvaldību varas cīņu aspektā, bet gan kā zīmolu popularitātes “aptauju”. Iznāca kaut kas tāds (lūgtum atvainot par žargonu nosaukumos, bet savējie sapratīs):

Pašvaldības ‘2017 1443796 12. Saeimas vēlēšanas 1552235
balsis daļa 727467 balsis daļa 913491
Saskaņa 176067 0.2420   209887 0.2298  
GKML 6280 0.0086    
ZZS 140336 0.1929   178210 0.1951  
Vienotība 79496 0.1093   199535 0.2184  
Vienotība plus 88468 0.1216   210323 0.2302  
NA 86432 0.1188   151567 0.1659  
LRA plus 101963 0.1402   68968 0.0755  
LA (ieskaitot Rīgu) 37995 0.0522   8156 0.0089  
NSL 10398 0.0143   62521 0.0684  
JKP 43098 0.0592   6389 0.0070  
   
dalība: 0.5039 dalība 0.5885

Daži skaidrojumi pie tabulas.

Aiz šīgada pašvaldību vēlēšanu rezultātiem seko 12. Saeimas vēlēšanu rezultāti tāda paša nosaukuma zīmoliem. Tie otrie ir oficiāli, bet pirmie – mana kompilācija, ar jau aprakstītajiem defektiem un vēl citām īpatnībām, dažas no kurām tālāk minēšu.

“balsis” ir visu to sarakstu balsu summa, kuru nosaukumā parādās konkrētais zīmols, līdz ar to daži saraksti iesummēti vairākkārt, jo neredzu jēgu dalīt šīs balsis smalkāk.

“daļa” ir šo balsu skaits pret balsojušo skaitu. Kam labāk tīk procenti, reiziniet to ar 100. Tā piemēram Saskaņa par savām kopumā 176 067 balsīm ir guvusi 24,2%.

Augšējā rindā ir CVK uzrādītais balstiesīgo skaits attiecīgajā pasākumā, zem tā dalību ņēmušo skats, un pašā apakšā dalības daļa, šogad 50,4% iepretim 12. Saeimas 59%. Ja izrādās, ka daļu no skaitļiem esmu ņēmis pirms atkārtotās balsošanas Ķekavā, varat dusmoties, tās ir jūsu tiesības.

Daži no zīmoliem neprasa paskaidrojumus, ir stabīli un to datu summēšana nerada sarežģījumus: Saskaņa, ZZS, “nacionāļi”, NSL, JKP.

Pie Saskaņas dabiskā kārtā ieskaitīts Rīgas rezultāts, “Gods Kalpot etc” Amerika versijā nav nekādi atsevišķi izdalīts. GKML (“Gods Kalpot etc” Požarnova versijā) izlikts tūlīt nākošajā rindā, kam tīk, var summēt. Bet var arī nesummēt. Galu galā vienīgajā pašvaldībā, kur GKML guva panākumu – Baldonē –  Požarnova k–gs būs mūsu valdīšana koalīcijā ar NA, ja pareizi saprotu ziņas no pašvaldības mājas lapas.

ZZS ir piesummēti Ventspils un Liepājas partiju rezultāti, šķiet komentārus neprasa.

Lielāka ķēpa ir ar Vienotību un LRA, un tā kā šīs ir būtiskas daļas, piedevām visinteresantākās no gaidāmo notikumu viedokļa, daži paskaidrojumi šeit neizbēgami. Vienotībai ir divas rindiņas: pirmajā tikai tie saraksti, kuru nosaukumā ir “Vienotība”, otrajā tam piesummēti tradicionālie sabiedrotie, kuri ir deleģējuši savus kandidātus Vienotības sarakstos Saeimas vēlēšanās. Pieņēmumi te var būt visdažādākie, taču kopējo ainu abas rindiņas uzrāda.

Kuldīgas un Valmieras sarakstus neesmu summējis ne pie viena no zīmoliem, lai arī tur kopā ir vairāk kā 10 000 balsu. Tās jāņem vērā pie turpmākās analīzes.

LRA ir sasummēti visi saraksti, kuri ir saistīti ar LRA, t.i. pati LRA, Reģionu Alianse, Vidzemes partija un to kombinācijas gan savā starpā, gan ar citiem sarakstiem, plus piesummēti arī tie Latvijas Attīstībai rezultāti, kur tā startē atsevišķi.

Latvijas Attīstībai ir arī atsevišķa rinda, kur ir tās sarakstu rezultāts, ieskaitot Rīgu, kurā tā bija ar LRA kopīgā sarakstā.

Datus par sociķiem, skeptiķiem un citiem dīvaiņiem esmu apkopojis, bet tabulas vieglākas lasāmības labad tos šeit nerādu. Nekādu lielo skaitļu tur nav. Ja nākošgad būs iemesls, liksim klāt un brīnīsimies.

Jautājumus par tabulas skaitļiem laipni lūgtum komentāros, vai arī rakstīt man pa tiešo.

No tirgzinības uz politiku: tirgus pārdale

Apskatot vēlēšanu cīņu kā marketinga disciplīnu, jautājums par zīmoliem, to noturību, klientu lojalitāti un jaunu “pircēju” piesaisti ir jātulko politikā pierastajos terminos, bet būtība no tā nemainās. “Pircējs” kļūst par “vēlētāju”, “zīmols” par “partiju”, un attiecīgi tālāk meklējam tulkojumus terminiem “kvalitāte”, “vienkāršība lietošanā”, “uzticamība”, utt.

Sekos daži mani secinājumi un pat – akvaivai – prognozes. Katrs drīkst tās lietot uz savu atbildību.

No pašvaldību vēlēšanu rezultātiem zīmolu griezumā redzams, ka Saskaņa un ZZS kopumā valstī reālās vēlēšanās ir saņēmusi apmēram to pašu procentu, ko tām rāda socioloģiskie mērījumi attiecībā uz Saeimas vēlēšanām. Pie kam šie skaitļi jau ilgstoši ir diezgan stabīli. Par pašu organizāciju stabilitāti šobrīd nekādu sensacionālu ziņu nav, tādēļ mans pieņēmums ir, ka šo zīmolu turētāji var izmantot klientu lojalitāti un rezultātu noturēt bez lieliem riskiem. “Nacionāļiem” pašvaldību rezultāts ir jūtami augstāks par tā paša perioda reitingiem, kas rāda iespēju atgriezties ierastajā divciparu līmenī.

Tagad par interesantāko: bankrotējušo zīmolu klientūras pārņemšana un nestabīlo pārdale.

Pēdējo dienu notikumi man atņēmuši ikkatru pamatu uzskatīt, ka Saeimas vēlēšanās Vienotības  zīmolam būs kāds svars. Šis elektorāts tiks pārdalīts. Un te mēs nerunājam par sīkumiem: iepretim reitingam, kas bembelējas 5% apkaimē, Vienotība kā zīmols šajās vēlēšanās ir ar skaidru divciparu rezultātu. Šie ir klienti, kas nākošrudens izpārdošanā noteikti piedalīsies, bet izvēlēsies ko citu, tie ir apzinīgi 80 000 pircēji. Ko izvēlēsies? Galvenais pretendents – feisbucīšu un tviterastu jaunveidojums, kur raugam piesviests abrakasis no iepriekšējā cepuma. Šie neapšaubāmi ir vislabāk pozicionēti politiskā meža sanitāra funkcijai, – gan veco maitu izknābāšanai, gan jaunu tirgu apguvei.

To daļu no Vienotības vēlētājiem, kas sevi asociēja ar varas partiju, nevis liberālu pamuldētāju grupiņu, varētu mēģināt iegūt ZZS, bet te nu ir ķeza. ZZS, pašai pat it kā negribot, ir iestumta varas līdera pozīcijā, bet nacionālā mērogā tā šo funkciju pilda neapmierinoši, it īpaši publiskās komunikācijas jomā. Skaidrs varas nesēja piedāvājums būs tas, kas varētu piesaistīt krietnu trešdaļu no bijušā Vienotības elektorāta, sekosim reklāmai.

Old_6ba19b_1958771

Sevišķi duļķains ir LRA stāvoklis. Lai arī tas pozicionējas kā nacionāla mēroga zīmols, faktiski tas ir sadrumstalots un neskaidrs. Vēlēšanās startēja gan LRA, gan Reģionu Alinase, gan vēl arī Vidzemes partija, plus dažādas raibas kombinācijas no tām, plus vēl varianti ar apvienotajiem sarakstiem ar citiem zīmoliem. Tā kā LRA ir Saeimā pārstāvēta partija tieši ar šo vārdu, uzskatīju par pareizāku viņu kopīgi iegūtos 14% apskatīt  nacionāla mēroga zīmola kontekstā.

Raksturīgi, šī zīmola atsevišķi varianti savā starpā konkurē, vietām pat ļoti kolorīti. Rezultātā viens no apakšzīmoliem atņēmis balsis otram, ar skaidri negatīvu rezultātu. Ilustrācijai interesenti var aplūkot Madonas novadu, kur Vidzemes partija palika pie viena mandāta, lai arī tai tikai drusciņ mazāk par NA, kuri ieguva divus, bet LRA 3% noskalojās kanalizācijā. Līdzīgi noticis Ķeguma novadā. Ir novadi, kur konkurējuši divi no apakšzīmoliem plus LA kādā citā sarakstā. Šī zīmola īpatnība ir tieši akcents uz vietējo varu, un tādēļ, ja vēlētājs justu, ka savu māju problēmas ir atrisinājis, tad Saeimas vēlēšanās tas varētu pievērsties augstākām vērtībām, – valsts drošība, attīstība plašākā nozīmē utt. Skaidrs, ka šīs kopā vairāk kā 100 000 balsis var tikt pārdalītas, pirmkārt jau par labu iepriekšapskatītajam varas partijas vilinājumam.

Lielu iespaidu uz Saeimas sastāvu var dot mazāki, bet kompaktāki un skaidrāk ietekmējami balsu bloki, tādi kā Latgales partija un skaidri reģionu līderi, kā Kuldīgas un Valmieras saraksti. Kopā te ir vairāk kā 30 000 balsu, kuru alokācija šobrīd nav izlemta.

LRA un Latvijas Attīstībai kopīgais saraksts Rīgā neapšaubāmi ir marketinga panākums: apvienojot atpazīstamu līderi ar nelielu, bet mūsdienīgu organizāciju, iegūts vērā ņemams rezultāts. Par kopīgu zīmolu nacionālā mērogā šobrīd runāt nevaram, LRA mājas lapā atrodamo vēlēšanu rezultātu tabulā tā LA uzrāda kā Rīgas saraksta gadījuma partneri, bet apvienotie LRA+LA skaitļi atrodami tikai manā tabulā. Tas tādēļ, ka Rīgas rezultāti ir pārāk būtisks lielums, un labāk analizējami šādā formā.

Atsevišķi novērtēt LA iespējas no šo vēlēšanu rezultātiem nevar, jo ārpus Rīgas LA saņēmusi tikai desmito daļu no tā, ko kopā ar LRA Rīgā. Uz LA nišu nepārprotami tēmē jau minētie jaunpienācēji, feisbucīši–tviterasti, bet tikpat labi te ir dažādas kombināciju iespējas, par ko turpmāk.

Pie marketinga panākumiem pieskaitāms neizteiksmīgās JKP pārveidošana par trockistiski ekstrēmisku lozungu mašīnu. Šajās vēlēšanās kopumā šķērsota 5% robeža, astoņkārtīgs pieaugums pret iepriekšējo, un aptauju reitingi rāda apmērām to pašu.

Sērīgi rezultāti NSL, kopumā pa valsti saskrāpēti drusciņ vairāk kā desmit tūkstoši balsu, kas dod 1,4% (tikai mata tiesu vairāk par KPV.LV 1,25%), un ir tuvu aptauju reitingu mērījumiem. No zīmolvedības viedokļa manuprāt neapšaubāmi redzamakā atšķirība pret 12. Saeimas kampaņu bija tā, ka šis bija NSL zīmola uznāciens bez Ingūnas Sudrabas akcentētas pozicionēšanās, rezultātā seškārtīgs kritums. Tas arī labi izgaismo uzkuļčināto histēriju ap izmeklēšanas komisiju. Tā kā pati izmeklēšana kā tāda neko nedos, tad rezultāts būs komisijas vadības publiskā profīla celšana, tādēļ ZZS ir kategoriski pret tviterastu zīmēšanos, bet visi pārējie izmanto iespēju piebeigt NSL kā zīmolu.

I daļas beigas.

Par vēlēšanu kampaņu amazonizāciju un ūberizāciju, kā arī izredzēm iesaistīt vēlēšanās pavisam jaunus iedzīvotāju slāņus lasiet pēc dažām dienām šeit pat.

Lasi, pieseko, padalies!

 

Ikviena raksta vai fragmenta pārpublicēšanas gadījumā atsauce uz autoru, tīmekļa vietni un ērla Egila 925. gadā pēc Kr. noslēgto līgumu ar kuršu ķēniņu Lokero ir obligāta. Allr nyta af allr staðr och orðtæki af denna rún måste geðjaðras och bandas med båda mannaforrá, nettstaddr och aftale gørt mellan jarl Egil och kurones riki Lokero den år 925 efter født af ókunnigr kille.

 

 

 

 

5 thoughts on “Kondora lidojums jeb jēru skaitīšana I

Ieraksti savu komentāru

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s